Stage 2.2

Kunstig competent

KUNSTIG COMPETENT is een pilootproject, dat de inhoudelijke vernieuwing van het dko ondersteunt. Het project beoogt de omslag te maken naar een competentiegerichte wijze van lesgeven, leren en evalueren.

In het project werden materialen ontwikkeld die academies moeten in staat stellen door te groeien naar competentiegericht artistiek onderwijs en naar een daarbijhorende evaluatiepraktijk.

Het materiaal bestaat uit twee nieuwe leerplannen voor de Podiumkunsten en de Beeldende kunst, een inhoudelijk kader, een samenhangend vocabularium, en een verzameling didactische tools om het denken over en het vorm geven aan een brede artistieke vorming te voeden.

Al het materiaal vind je terug onder goed gerief waar het kan gedownload worden.
In goed geschreven vind je verwijzingen naar andere inspirerende informatiebronnen.
In achter de schermen vind je achtergrondinformatie over het pilootproject (partners, deelnemende academies,...)

Activerende Rondleiding Middelheimpark

Hoofddoelstelling: De leerlingen ontdekken de rollen van de kunstenaar aan de hand van actieve opdrachten doorheen de rondleiding in het beeldenpark.

Verloop activerende rondleiding:

  • Doel: Kunst ontdekken op een actieve en creatieve manier. d.m.v. doe-opdrachten en denk oefeningen
  • Emotiewiel: Elke leerling komt om te beurt de pijl van het emotiewiel verplaatsen in de richting tot het gevoel dat hij/zij heeft bij een museumbezoek. Daarna worden de vragen beantwoord.                                                                                                                                                                Wie van jullie is er al eens in het museum geweest?                                      Waarom ga je (graag) naar een museum?                                                          Welke gevoelens krijg je als je denkt aan een museumbezoek? 
  • Verbindingsoefening 'Matching Game' KAGAN: De leerlingen werken samen in groep om de afbeeldingen met de museum te koppelen aan de bijhorende tekst.                                          
  • Drama oefening 'Freeze!' Een oefening in groep waarbij iedereen door elkaar huppelt. Bij het woord 'Freeze!' wordt er een houding aangenomen zoals een standbeeld. De leerlingen overdrijven in de gezichtsuitdrukking. Nadien roept er een willekeurige leerling 'Freeze!'. Wanneer een leerling tijdens het huppelen ineens een houding aan neemt, doen alle leerlingen deze zo goed mogelijk na.

Beeld 1

Possenensje Charlotte - Vierkantrohre Serie D
Possenensje Charlotte - Vierkantrohre Serie D


Informatie kunstenaar

  • Kunst moet sociaal zijn voor een grote impact en niet gemaakt worden door één iemand
  • Kunst kan sociale interactie beïnvloeden of de aandacht vestigen op sociale ongelijkheid
  • Werkt in series zonder enige beperking
  • Basismodel oneindig reproduceerbaar (geen originele of exclusieve status)


Informatie beeld

  • Zes holle vormen uit gegalvaniseerd metaal
  • Modulaire elementen (bouwdoossysteem)
  • Sculptuur kan aangepast worden aan de plek
  • Het idee verliest zijn kracht door de vrije samenstelling   

Kunstig competent

De rol van de kunstenaar: Samenspeler                                                                                                          Sleutelcompetentie: Je werkt soepel samen waarbij je feedback geeft en ontvangt.

Activerende opdracht: De leerlingen vouwen een origami vogel in zilver papier door gebruik te maken van een videofragment. De modulaire elementen waaruit het beeld is opgebouwd, staan in verbinding met de geometrische vormen die de leerlingen vouwen om tot een origamivogel te komen. Ze creëren m.a.w. vanuit abstracte geometrische vormen iets figuratief. Bij moeilijkheden helpen de medestudenten elkaar. 


Beeld 2

McCorkle Corey - Yayoi
McCorkle Corey - Yayoi



Informatie kunstenaar

  • Minimale sculpturale oplossing met een maximum aan effect
  • Houdt ervan objecten in een andere, onverwachte omgeving te zetten. Soms overdreven, soms subtiel.

Informatie beeld

  • Grote spiegelende bol
  • Glasvezel, polyester en lak
  • Gebaseerd op zeventiende-eeuwse Franse tuinversiering
  • Hoewel het werk de kleuren en vormen uit de omgeving lijkt op te nemen, blijft het volledig in zichzelf gekeerd en geïsoleerd

Kunstig competent

De rol van de kunstenaar: De kunstenaar                                                                                                          Sleutelcompetentie: Experimenteren, improviseren, creëren                                                                                  

Activerende opdracht: Er wordt ingezet op het zintuig 'voelen' door elke leerling een bol voorwerp uit een zak te laten nemen. Op het einde zal er één voorwerp overblijven dat geen bolle vorm heeft. Hierbij ontdekken de leerlingen dat er een verschil is tussen rond en bol. Nadien gaan ze met dit voorwerp op zoek naar een plek om een foto te trekken in een andere context. Dit doen ze door te experimenteren met focus, diepte en inzoomen. Ook de compositie is hierbij een belangrijk aandachtspunt.


Beeld 3

Gormley Antony - Firmament III
Gormley Antony - Firmament III



Informatie kunstenaar

  • Gormley vertrekt altijd van zijn eigen lichaam. Letterlijk: vaak worden beelden naar het lichaam van de kunstenaar gegoten. Maar zijn lichaam wordt anoniem ingezet.
  • Geen interesse in het esthetische, de menselijke, individuele vorm, als onderdeel van de ruimte en de natuur.
  • Zet aan tot nadenken over de plaats in de orde der dingen.

Informatie beeld

  • Grillig, driedimensionale werk.
  • Een leegte in de vorm van een menselijk lichaam (skelet).
  • Geometrie is te vinden in heel uiteenlopende natuurlijke vormen.

Kunstig competent

  • De rol van de kunstenaar: Vakman 
  • Sleutelcompetentie: Je werkt geconcentreerd en zet door als het moeilijk is. 
  • Activerende opdracht: Net zoals in een spinnenweb lopen er draden van het ene punt naar het andere. Om een 'levend spinnenweb' te maken staan de leerlingen recht in een kring. Door telkens het touw rond de benen te wikkelen en de bol wol over te gooien, ontstaat er een patroon. Het belangrijk dat de wol in verschillende richtingen gaat en voldoende is aangespannen. 


String Art of 'Draadkunst'

Hoofddoelstelling: De leerlingen creëren in duo's één onderdeel van een origamivogel in draadkunst, die nadien worden samengelegd tot één geheel.

Beeld: Gormely Antony - Firmament III

Benodigde materialen:

  • Houten planken met een dikte van minstens 1 cm
  • Katoenen garen in verschillende kleuren
  • Spijkers in 2 hoogtes
  • Hamer

Kunstlink en techniek                                                                                                                                                  

De kunstenaar Naum Gabo is belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de constructivistische beeldhouwkunst, een moderne kunstrichting. Hierbij worden beelden beperkt of herleid tot puur geometrische vormen. Wanneer deze onderdelen met elkaar worden verbonden, spreken we van een constructie.                      

De grafische techniek String Art of 'draadkunst' is uitgevonden om wiskundige ideeën toegankelijker te maken voor kinderen en dit te verkennen d.m.v. speelse activiteiten. Er wordt een afbeelding of patroon afgebeeld dat bestaat uit nagels en draden (een soort 'borduurwerk' op karton of hout). Dit ontwikkelt de fijne motoriek, maar ook doorzettingsvermogen en nauwkeurigheid. Het is één van de meest populaire hobby's in veel landen ter wereld.                                                         

Onderzoeken

Opstelling: De leerlingen werken in duo's. Er zijn vier tafels zodat de leerlingen elkaar niet kunnen afleiden en de afbeelding niet zichtbaar wordt. Op elke plaats ligt al het nodige materiaal met een stappenplan. 


  • De leerlingen bekijken het stappenplan en zien wat er moet gebeuren. 
  • De taken worden onderling verdeelt en er wordt een plan van aanpak bedacht. Wie doet wat? 


Tussentijdse bespreking 

  • Keuzes bespreken waarbij er ruimte is voor vragen: bezorgdheden en/of onduidelijkheden wegwerken 
  • Duidelijke afspraken maken zodat de leerlingen weten wat er van hen wordt verwacht en ze aan de slag kunnen. Het is belangrijk dat elke leerling binnen een duo actief deelneemt.


Uitvoeren stappenplan

Stap 1   Gebruik de hamer om de nageltjes op de punten te kloppen (ongeveer per 2cm). 

  • De nagels staan diep genoeg in de houten plaat zodat ze niet loskomen. 
  • De nagels staan recht, op de dezelfde hoogte. 

Stap 2  Elk vlak krijgt een andere kleur. Hierbij wordt er afgewisseld tussen warme en koude kleuren.

  • Kies een vlak aan een rand van de houten plaat. 
  • Maak de keuze of je deze een warme of een koude kleur wil geven. 

Stap 3  Bij elk vlak zijn er twee manieren van weven, maak ook hierin een keuze welke je wilt toepassen. 

  • Van één punt naar meerdere nagels 
  • Willekeurig weven 

Stap 4  Herhaal stap 2 en 3 bij alle vlakken. 


Differentiatie 

Wanneer de leerlingen vroegtijdig klaar zijn, wordt er een niveau (verdiep) gecreërd voor gelaagdheid.                  Hierbij wordt er gebruik gemaakt van dunnere nagels die hoger zijn. Deze worden geklopt tussen de het touw in de vlakken. De leerlingen hebben de vrijheid bij de plaatsing van de nagels en de kleuren waarin ze willen weven.



Loran Leys | Samen kunst maken
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin