Stage 2.1

Kinetische houtskooltekeningen

Hoofddoelstelling: De leerlingen creëren met hun eigen lichaam een kinetische tekening in houtskool.

Beeldaspecten Beeld

  • Lijn: vloeiend
  • Vorm: symmetrie
  • Ruimte: groot-klein, overlapping
  • Compositie: ritme (beweging), herhaling

Verloop workshop

  • Muzisch tekenen: De doelgroep tekent, met materiaal in beide handen, symmetrische lijnen op papier a.d.h.v. muziek. Hierbij mogen ze het materiaal niet van het blad opheffen. De manier waarop de leerlingen tekenen is bij iedereen anders (afhankelijk hoe je reageert op de muziek). Eerst wordt de oefening uitgevoerd met houtskool, nadien met pastelkrijtjes waarbij ze in elke hand een andere kleur hebben. Hierbij zijn de twee kleuren elkaars spiegelbeeld.
  • De leerlingen staan in een verticale rij achter elkaar. Vervolgens tekenen ze grote cirkels in houtskool op een lang horizontaal papier. Deze beweging wordt meerdere keren herhaalt zodat er een hele hoop cirkels elkaar overlappen.

  • De bouwstenen Beeld worden vastgezet d.m.v. kaartjes die de leerlingen in groep met elkaar moeten verbinden.

  • Inleiding thema 'Kinetisch tekenen': filmpje Heather Hansen                                                                                                                                                                                                                                                                                 Op welke manier ontstaat haar tekening?                                                                                                                           Welke materialen of middelen worden er gebruikt? Waarom denk je?                                                                       Als je kijkt naar het uiteindelijke resultaat, welke beeldaspecten kan je hieraan terugkoppelen?


  • Kennismaking met houtskool + demonstratie: De leerlingen zitten in een cirkel met een A3-papier voor zich. Er wordt geëxperimenteerd door; vloeiende lijnen te tekenen met houtskoolstaafjes die verschillen in diktes, lijnen uit te wrijven, de manier van vastnemen te bespreken, tekenen met de punt en zijkant en tot slot door toongradaties (van donker naar licht) te creëren. De voor- en nadelen van het materiaal worden besproken en de techniek 'doezelen' wordt toegepast.                                                                                                                                                                                                                                                                                        Wat merk je op aan de lijn als je bewegingen herhaalt?

    Wat gebeurt er als je met je vingers over de houtskool heen wrijft?                                                                            Welke grootte van staafje is de meest efficiënte manier om te werken in groot formaat? Waarom?



  • De leerlingen zitten op hun knieën in een cirkel op een groot oppervlakte wit papier. De leerlingen tekenen in groep een mandala, dit staat voor oneindigheid en de verbinding met alles en iedereen om je heen, in pastelkrijt d.m.v. de techniek 'kinetisch tekenen'. Dit doen ze door patronen over elkaar heen te plaatsen en vormen te herhalen. De eerste beweging die we gezamenlijk gaan uitvoeren is een groot omgekeerd hart. Iedereen voert de beweging op hetzelfde tempo uit waardoor er een ritme ontstaat. Deze beweging wordt een aantal keer herhaalt zodat de vorm duidelijk geaccentueerd wordt. Ondertussen doezelen de leerlingen met hun vingers. Er is ruimte voor de eigen input van de leerlingen door eigen gekozen bewegingen uit te voeren in groep.



  • Kinetisch tekenen: De leerlingen creëren individueel een kinetische tekening in houtskool op muziek. Hiervoor krijgen de leerlingen elke een groot blad papier. De leerlingen voeren grote en kleine bewegingen uit door verschillende houdingen aan te nemen. Deze opdracht is individueel maar doordat we allemaal in eenzelfde ruimte zitten zien we elkaar aan het werk. Dit kan zorgen voor inspiratie en motivatie.

  • Afwerkingsfase: Er wordt met een kritische blik naar hun eigen werk gekeken en benoemen de figuren of objecten die ze hierin herkennen. Dit wordt geaccentueerd in een pastelkrijtje naar keuze. 

  • Tot slot worden alle tekeningen gefixeerd en aan elkaar tentoongesteld. 


Loran Leys | Samen kunst maken
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin