Stage 1

Schimmenspel

Hoofddoelstelling: De leerlingen knutselen attributen gebaseerd op het sprookje; De wolf en de drie biggetjes waarna ze in groep elk een scène naspelen.

Beeldaspecten

  • Beeld: licht, vorm, kleur...
  • Media: (film) beeldcompositie
  • Drama: rollen
  • Beweging

Verloop workshop

  • Interactief voorlezen: Verhaal 'De schaduw van Wolf en Big'                                                                                                                                                                                                                                                                                Het is een erg mooie dag en wanneer Big zijn huis uitkomt, heeft hij een schaduw. Dat komt doordat de zon op hem schijnt en een donkere plek op het gras achterlaat. Hij onderzoekt zijn schaduw en probeert er van alles mee. Big gaat naar Wolf. De schaduw gaat mee. Onderweg speelt hij verder met zijn schaduw: hij gaat in de zon staan van een konijn, en zo komt het konijn in Bigs schaduw te staan. Het is er donker. Dan wandelt Big naast een rivier, het lijkt wel of zijn schaduw op het water wandelt. Als Big eindelijk bij Wolf aankomt, ziet hij dat die ook een schaduw heeft. Big wijst Wolf op zijn schaduw: "Kijk Wolf, jouw schaduw volgt jou ook. Net zoals mijn schaduw mij volgt." En wat schrikt Wolf! Hij begint toertjes te lopen om de schaduw te ontwijken, maar dat lukt hem niet. Wolf blijft lopen en lopen, totdat hij zo moe wordt dat hij erbij neervalt. Big moet hard lachen. Hij legt Wolf uit hoe het komt dat zijn schaduw er altijd is bij mooi weer: "Als de zon op je schijnt, dan kunnen er een paar zonnestraaltjes de grond niet raken. Ah nee, want ze raken jou eerst." Wolf snapt nu dat de schaduw helemaal geen kwaad kan, en Big en Wolf spelen verder. De schaduwen vinden elkaar leuk want ze raken elkaar. Als Wolf en Big elkaar omhelzen, stellen ze vrolijk vast dat ze één schaduw zijn.
  • Inleiding thema schaduwkunst met de begrippen: schaduw, silhouetten en contouren.
  • Aan de hand van een filmpje wordt er getoond wie de kunstenaar Diet Wiegman is en wat hij maakt.                                                                                                                                                                                                        Wie kan er komen aanduiden welke delen er het meest griezelig zijn?                                                                      Is het object of voorwerp ook zo griezelig? Hoe zou dat komen?
    Vanwaar komt de schaduw van de muur?


  • Het sprookje 'De wolf en de drie biggetjes' vertellen (boeken, prenten, verhaal voorlezen).
  • De klas wordt opgedeeld in groepjes die elk een scène krijgen toegewezen.
  • Elk groepje is tevens verantwoordelijk voor een attribuut dat gebruikt zal worden tijdens het schimmenspel. 
  • De leerlingen tekenen de silhouetten van de personages en omgeving op karton.
  • Het tweede deel van de workshop vindt plaats in een donkere, open ruimte waarbij een projector of spot op een wit doek wordt geschenen.
  • De leerlingen repeteren per groepje hun scène met begeleiding.
  • Deze scènes worden gefilmd achter het doek en worden nadien achter elkaar gemonteerd zodat er een zwart-wit filmpje ontstaat.
  • Tot slot worden de scènes ingesproken die de beelden kunnen verduidelijken.


Loran Leys | Samen kunst maken
Alle rechten voorbehouden 2021
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin