Leerstijlen van Kolb
_
Leerstijlen van Kolb
De doener
De doener is een persoon die nieuwe dingen het beste aanleert door ze concreet te ervaren.
Doeners leren het beste van:
De directe ervaring
Dingen doen
In het diepe gegooid worden met een uitdagende opdracht
Het opdoen van nieuwe ervaringen
Het oplossen van problemen
De denker
De denker is een persoon die nieuwe dingen het beste aanleert door reflectieve waarneming. Je bekijkt dingen van een afstand en via observatie ga je iets aanleren.
Denkers leren het beste van:
Gestructureerde situaties met duidelijke doelstellingen
Situaties waar ze intellectueel uitgedaagd worden
De mogelijkheid te krijgen de tijd te nemen om relaties uit te leggen met kennis die ze al hebben
De kans krijgen om vragen te stellen en de basismethodologie of logica te achterhalen
Theoretische modellen en systemen
De beslisser
De beslisser is een persoon die nieuwe dingen het beste aanleert door actief te experimenteren. Je bent gericht op praktische zaken en wil het liefst dingen uitproberen onder leiding van een expert.
Beslissers leren het beste van:
Duidelijke verbanden tussen leren en werken
Het richten op praktische zaken
De kans te krijgen dingen uit te proberen en te oefenen onder begeleiding van een expert
Technieken die getoond worden met duidelijke praktische voorbeelden
De bezinner
De bezinner is een persoon die nieuwe dingen het beste aanleert door abstracte begripsvorming, door na te denken over het probleem. Eerst denken, dan doen.
Bezinners leren het beste van:
Activiteiten waar ze de tijd voor krijgen
Activiteiten waar ze (achteraf) gestimuleerd worden na te denken over hun acties
Het krijgen van een kans om eerst te denken en dan pas te doen
Het nemen van beslissingen waar geen tijdslimiet of tijdsduur aan verbonden zijn
Mijn favoriete leerstijl 'De Denker'
Een concept is een plan van aanpak; een uitgeschreven plan geldt als een handleiding om de tool te maken. Het is het antwoord op de vraag: "Hoe maak je deze tool?"
Stappenplan
Print de bijlagen af.
Knip alles uit.
Kleef de 4x 4 vierkanten op elkaar zodat je aan één zijde de termen ziet en op de andere zijde een afbeelding.
Knip deze in nog eens 4 kleinere vierkanten door de lijnen te volgen.
Schud alles door elkaar en spelen maar!
Doel
Een verhaal biedt kansen tot de vormgeving van de werkvorm in het thema van de kunstlink en de verhaalcontext. Bovendien houden kinderen van rollen en verhaallijnen.
Werkvorm kan de kunstlink laten ontdekken.
Een expressieve creatieve opdracht waarmee de kinderen de nieuwe 'informatie' verwerken.
Oefening
Je kan zelf bepalen met hoeveel spelers je dit spel speelt. Het spel bestaat uit een reeks van kaartjes met verschillende termen en een rol van de kunstenaar. Ga op zoek naar verbanden door telkens 4 kaartjes te groeperen in een vierkant. Deze behoren tot één bepaald element. Indien je de puzzel hebt gemaakt draai je de kaartjes om en verschijnt er een afbeelding. Je ziet meteen of de elementen juist met elkaar verbonden zijn.
Maar klopt de rol van de kunstenaar ook met de afbeelding?